ASSALAMUALAIKUM....

SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA. SESUNGGUHNYA SEGALA ILMU ADALAH MILIK ALLAH YANG ESA. SAYA HANYA INGIN BERKONGSI SEGALA ILMU YANG SAYA PEROLEH.SELAMAT DATANG KE DUNIA NUKILAN SAYA

Saturday, November 20, 2010

Bergelar Mahasiswi

Masa berlalu dengan pantas. Tanpa aku sedari sudah berlalu satu semester aku di UITM Melaka. Kini aku telah pun mula bercuti sebelum meneruskan pengajian dalam bidang Pengurusan Perniagaan. Bergelar mahasiswi amat berbeza berbanding ketika menjadi pelajar sekolah dahulu. Zaman persekolahan memang tidak dapat aku lupakan. Terlalu banyak kenangan yang tak mungkin aku lupakan sampai ke akhir hayatku. Menjadi seorang mahasiswi memang menyeronokkan. Pada mulanya aku amat takut untuk melanjutkan pelajaran di universiti ini. Pelbagai bayangan menakutkan yang aku bayangkan, namun atas dorongan pelbagai pihak aku berjaya juga hidup di alam menara gading. Pelbagai pahit manis telah aku lalui. Perkara yang tidak mungkin aku lupakan adalah ketika aku mengikuti program Minggu Destini Siswi.

Minggu Destini Siswi adalah minggu dimana kami pelajar baru akan didedahkn tentang cara hidup seorang mahasiswa atau mahasiswi. Sepanjang minggu ini kami berasa amat penat sekali. Kami kena bangun seawal jam 3.00 pagi dan hanya akan tidur pada pukul 1.00 atau 2.00 pagi. Kami hanya tidur selama dua atau tiga jam sahaja sehari. sepanjang hari akan berlangsung aktiviti yang memenatkan. Sesungguhnya benar kata abang senior bahawa minggu MDS memang akan kami ingati sampai bila-bila.

kadangkala tiada bezanya jadual harian ketika bergelar pelajar sekolah ataupun ketika menjadi mahasiswi. Cuma jadual waktu kelas ketika di sekolah padat dan seragam sebaliknya jadual kuliah atau tutorial lebih santai. Lagi satu dulu kena berpakaian seragam tetapi sekarang pelajar dengan pensyarah susah untuk dibezakan kerana pakaian mereka sama. 

Apa yang penting, tidak kira seseorang itu digelar pelajar atau mahasiswa, tanggungjawab dan tugas mereka adalah sama iaitu ingin menimba ilmu pengetahuan. Siswa atau siswi hanyalah gelaran sahaja. Yang paling utama adalah kemampuan mereka untuk memajukan diri mereka serta menambahkan ilmu di dada mereka... Itulah yang paling mustahak.....

No comments: